Vistas de página en total

jueves, 20 de enero de 2011

MANIPULACIÓ


Em referiré a la, cada vegada més patent, influència dels mitjans de comunicació sobre el pensament públic. Penso que ningú discutirà el poder que es pot exercir des de d’una tribuna d’opinió, més gran quan més ampli siga l’àmbit de difusió del mitjà. I tal com està muntat el món actual, aquest poder ha esdevingut el més inevitable de tots, degut a la multiplicitat de canals i la fam que tots tenim de consumir informació. És a dir, no es pot no comunicar, deien els clàssics de l’Aldea Global,  i tampoc no es pot no manipular, per l’essència mateixa de la comunicació. M’explico. Agafem per exemple aquest article. Jo intento difondre un pensament, una idea o una informació. Volent ser el més honrat possible, ho faré des de la més profunda de les meves conviccions, la qual cosa suposa que he prioritzat uns conceptes per damunt d’altres i estructuro el pensament per posar l’èmfasi allí on està el nucli de la qüestió. Per a mi, naturalment, des de la més certa de les meves certeses i pels més valuosos dels meus valors.
Al mateix temps, estic comunicant d’una manera implícita que qualsevol altra interpretació al marge de la meua la consideraré falsa, per la pròpia consistència dels meus principis. Si la contundència dels meus arguments, siga real o amanyada, pot modificar la visió d’ algú que  parteix d’altres principis i valors, estarem davant un cas de manipulació. Jo hauré induït una forma de vore el problema que pot ser va en contra de la coherència intel·lectual del lector.
Des d’aquest punt de vista, qualsevol mitjà és un clar exemple de mitjà manipulador, amb l’únic avantatge que el panorama no és mono color,  ja que són moltes les tendències que s’hi poden trobar.
Aprendre a ser crític amb els mitjans és una de les tasques prioritàries en la formació de la persona

1 comentario:

  1. Totalment d'acord! No tot el que surt per la caixa tonta ni tot el que es pot llegir en lletra d'impremta ha de ser la veritat! Veritats n'hi ha moltes, tantes com persones. Tot i que justícia només n'hi ha una, objectiva, teòricament.
    Justícia, respecte, veritat. Tots inherents a la vida en societat, tots trepitjats pels instruments de la mateixa societat.

    ResponderEliminar